Ytligheter och oviktigheter

I söndags var jag på Röhsska museet. Utställning om Estrid Ericsson, hon som grundade Svenskt Tenn. Jag är verkligen kluven till Svenskt tenn, Josef Frank, Estrid Ericsson o Mårta Måås Fjätterström. Både att jag tycker att det är grymt snyggt ibland men läser jag en artikel till i Sköna Hem om hur man blandar designklassiker, Svenskt tenn, Ikea o arvegods så kräks jag. Svensk tenn har väl trillat ner från topplistan hos Östermalmstanterna och fd svärmor  eftersom det är väl folkligt  men det finns elefanttyger och Dagg-vaser i varenda kreddig inredningsblogg.

estrid_ericson_rohsska_2015_11_web-293x396

I vilket fall så har Röhsska en utställning om hennes design. Som vanligt blir jag besviken på Röhsskas utställningar. För små, för ogenomtänkta och för lite roliga inslag. Prylar staplade på varandra bara. Men årskortet kostar 40 kr så man blir ju inte fattig på besöket

Fast okonsekvent som jag är föll jag designen och köpte en ekollonvas- tala om medelåldersprettovarning

GA10039_1_ekollon

Kommentera

