Progressive and decline

weird people

Idag hade jag ett mycket underligt telefonmöte. Jag presenterade ett förslag till en sk bollplanksgrupp. En enkel presentation, inga beslut skulle tas. Plötsligt börjar en gubbe attackera mig- att jag sa fel saker, att jag pratade i munnen på honom. Inte sant men mycket olustigt. Som vanligt tar jag ju det som det är sanning o att jag gjort fel. Men kollade efteråt med några andra som ringt in på mötet och de var like förvånade. Ingen fara skedd , jag har inte gjort fel och har kollegor som stödjer mig. De dissade gubben med att han verkade vara på nedgång i karriären,

Och där började jag tänka lite. På manlig och kvinnlig karriär. De flesta män känns som de peakar vid 40 men nu när de jag känner är över 50 verkar det som deras karriär rasar eller åtminstone stagnerar. De känns som de fastnat i tankar och strukturer. De känns mer gammaldags. Däremot verkar det som kvinnors karriärer tar fart efter 40, att man fortfarande är het på arbetsmarknaden efter 50.

Kanske de här karrärkåta 30 åringarna, med juristexamen eller civilingenjörerna, som trodde de kunde styra världen inte kan mer. De har tagit slut på idéer, blivit besuttna och lata. Kanske är deras tankebanor lika spännande som en Sverigedemokrats. Mycket av den offentlliga debatten känns som den förs är medelålders vita män som försöker undvika förändringar. De rasar över användingen av ordet hen, de förfäras över nya transportsystem eller över nya kulturer. Jag tror att det enbart är rädsla som gör oss rädda.

Gick man ut Handels eller Chalmers och trodde man kunde styra världen…. så klart man blir rädd när man inser att efter 25 år har man inte åstadkommit någon förbättring, att den nya generationen är så mycket våghalsigare och att den kunskap de besatt är daterad.

Kommentera

