nickels and dimes

swedish_grace_group_ii

Stora strumpdagen har varit. Det är bara att säga välkommen till strumpbyxor, stövlar och vantar. Från sandaler och skjorts till läderstövlar och strumpor på en vecka känns det som. Men jag är inte den som klagar- jag älskar skiftningarna i årstider. Efter en ljuvligt varm sommar längtar jag efter regniga dagar att kura hemma,

Hemmakurandet har märkts på mina inköp- soffan är lagad och tyget kemtvättat, nytt sängbord och nya kaffemuggar inköpta. Det nya porslinet blir Swedish Grace. Jag insåg att jag fick mitt porslin i 20 års present. Det har hållit i 30 år… wow. Men nu finns inte Rörstrands Diamant längre. Kaffe/tekopparna blir i grå/blått men resten i vitt -tallrikar, assietter, djupa tallrikar och skålar . Och inte dussin – jag har bara 6 i varje. Har jag fler gäster blir det skojigare tallrikar från IKEA eller nåt sånt. I huset hade vi ett ostindiskt porslin från 1800-talet som ”finporslin” tror vi hade 24 eller 36 av varje… Hur ofta hade vi sådana sittningar:-)

Och så drog jag upp huvudet från sanden och pratade med banken. Omförhandlade räntan på ett av lånen. Sänkte med nästan en %-enhet. Med så låga räntor blir det ju inte så mycket pengar att spara men ett par hundralappar mindre per månad.

Kommentera

