Ab vs absolut vänskap

Nu har jag börjat hämta mig efter påskhelgens resa. Att umgås med fröken U är fantastiskt men inte lätt. Vi har känt varandra i många år men vänskapen har fördjupats de senaste fem åren. Efter att maken lämnat mig pratade jag med henne varje dag i sex månader. Varje gång grät jag. Varje gång svarade hon. För det kommer jag alltid vara henne evigt tacksam

Det finns ingen som hon som kan ifrågasätta mig. Hon sätter fingret mitt i mina svagaste sidor, accepterar inget jag säger utan invändningar. Jag lär mig så otroligt mycket om mig själv och varför jag göra mina val, varför jag väljer vissa åsikter. Hon accepterar inte ens min sorg rätt av utan ifrågasätter varför jag har tycker vissa saker om exmaken, varför vissa saker sårar mig. Att få försvara mina åsikter gör att jag ofta ser dem ur ett annan perspektiv. Om inte hon förstår mig- hur skall då någon annan förstå?

I påsken pratade vi enormt mycket in jaget- självbild, självförtroende och den bild man ger andra av sig själv. De frågor som jag behöver jobba allra mest med. Det var inte konstigt att jag var helt utmattad efteråt:-)

Jag uppskattar henne så mycket för den ärlighet hon ger mig. Självinsikten gör så mycket med mig, förhoppningsvis växer jag som människa. Kanske blir jag till och med en bättre människa.

Efter påsken lovade vi varandra att inte prata problem på länge. Nästa resa blir till sommaren när vi skall till Varberg. Då blir det bara appletinis o bad.

Vänner är de som säger vad man behöver höra inte det man vill höra.

Kommentera

