Trans sib part 2

Efter två dagar i Moskva var det dags att hoppa på tåget. Ingen lyx precis men jäklar så trevligt det var. Jag delade kupé med två 25-åriga grabbar från Stockholm så det blev snabbt party hos oss. De som åkte var en salig blandning av backpackers, pensionärer, barnfamiljer och tanter. Ryssar, mongoler, svenskar, norrmän, östterrikare, engelsmän, nordkoreaner.. ja alla var med.

Det är konstigt hur sju dagar kan kännas som ett andetag men resan blev som en lång meditiation. Jag hittade frid och lugn. Läste en hel del, spelade kort, ordnade midsommarfest i restaurangvagnen (med 40 personer, sill, nubbe o snapsvisor…) pratade, tittade och andades. Blev utnämd till hedersmorsa av mina kupékamrater:-)

Ekaterinenburg, Ulan Ude, Omsk, Bajkalsjön, Ulan Bator… Landskapet ändrades under de 9228 km jag åkte. Världen är stor!

Utanför fönstret förändrandrades landskapet och inne i kupén förändrades jag

Kommentera

