Trans sib part 1

Lördagen den 18 juni började resan. Första etappen var via Köpenhamn till Helsingfors. Bodde på ett bra hotell men var så ledsen och ensam att det värkte. Regnigt och kallt. Stannade på hotellet och zappade. Söndagskvällen tog jag tåget till Moskva.Vaknade i Moskva, checkade in på ett hotell som användes under OS 1980. Fick ett rum på 25 våningen och sen gav jag mig ut på stan. För mig som är uppväxt med sovjetiska militärparader och en vinkande Brezjnev på första maj var det en stor upplevelse att se Kreml och Röda torget. Andra dagen i Moskva hade jag en guide som tog mig runt på metron. Och vilken metro. Härligt Sovjetisk monumentalkonst, kristallkronor och kyrkfönster.

Ett besök hos Lenin i mausoleet och en tur på Moskvafloden blev det innan det var dags att checka ut och bege mig till stationen för avfärd med transibiriska.

Kommentera

