Boktips

Inspirerad av Linas blogginlägg om läsning skulle jag vilja tipsa om mitt senaste läsnöje. En av mina julklappsböcker var A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers av Xialu Guo (den finns på svenska också: Engelsk-kinesisk ordbok för älskande)

En ung kinesisk kvinna kommer till England för att lära sig engelska. Hon träffar en äldre man (44 år… så inte så himla gammal… ) och lär sig inte bara engelska utan också massor om kärlek, tvåsamhet, västerländskt liv och om att bryta upp. Boken är skriven på samma sätt som hennes engelska utvecklas, dvs knackig och dålig i början men mer flytande och vacker i slutet.images1

Jag läste de sista kapitlen på flyget på väg hem från London. Rörd till tårar försökte jag se obesvärad ut bland kostymherrarna och flygvärdinnor. Svårt när hakan darrar och tårarna rinner…

Det är en riktigt bra bok, rörande och vacker. Jag lärde mig en hel del om hur man kan se på v ästerländskt sätt att leva. Det är bra att se sig själv ur andra perspektiv.

Kommentera

